60 Yıllık Hayal:TOGG


60 YILLIK HAYAL:TOGG

Bir ülkenin gelişiminin temelinde ne yatar? Daha doğrusu bir ülkeyi gelişmiş ve modern kılan nedir? Birçoğumuz buna farklı yanıtlar verebilir. Kimimiz sanat der, kimimiz bilim ve teknoloji der, kimimiz ise kaliteli bir politika-yönetim der. Tabi ki bunların hepsi gelişmiş bir ülke için şart. Ama içlerinden öyle birtanesi varki, sahip olduğunuzda tüm dünyaya meydan okuyabilirsiniz. Evet bahsettiğim şey bilim ve teknoloji.
Bir ülkenin gündeminde çoğunlukla siyaset yer alıyorsa o ülke üçüncül tip gelişmişlik seviyesine, sanat yer alıyorsa ikincil tip gelişmişlik seviyesine, eğer bilim ve teknoloji yer alıyorsa birincil tip gelişmişlik seviyesine sahiptir.



 İşte bu konuya, 27 Aralık 2019 tarihinde Türkiye'nin Silikon Vadisi, Bilişim Vadisi'nde Türkiye'nin Otomobili Girişim Grubu (TOGG) tarafından çok özel bir lansman ile tanıtılan TOGG'u örnek verebiliriz.
Daha tanıtıldığı ilk gün sadece Türkiye'de değil dünyada da insanların, firmaların, devletlerin ve basınının dikkatini çekerek "DÜNYA GÜNDEMİ'ne" oturmayı başardı. Bunun sebebi bu projenin uzun zamandır bekleniyor olması ve özellikleri ile de segmentindeki birçok rakibini sollaması oldu.
Şimdi özelliklerine geçmeden önce bu projenin kimler tarafından ne zaman ve nasıl gerçekleştiğini bir bakalım.
Hepimizin de bildiği üzere bundan yaklaşık 60 yıl önce Devrim Otomobili ile başlayan ve yarım kalan bir hevesin günümüzde tekrar körüklenmesi ile başladı. Cumhurbaşkanımız bir konuşması sırasında Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği Başkanı M.Rıfat Hisarcıklıoğlu'na biz bir yerli otomobil yapalım her şeyiyle bizim olsun demesinin ardından Türkiye Odalar Birliği Başkanı Hisarcıklıoğlu, yerli otomobil için girişimlere başladı. İlk önce bu projeyi yapacak, takibini, üretimini vs. gibi işleri üstlenecek birini-birilerini bulmak gerekiyordu.



Ardından bu projeyi biz yaparız diyen ve cumhurbaşkanımızın da "Babayiğitler" olarak adlandırdığı 6 dev şirket (Anadolu Grubu, BMC, Kıraça Holding, Turkcell Grubu ve Zorlu Holding) proje için kolları sıvadılar. ( Sonradan Kıraça Holding, şirketin yönetim kurulu başkanı İnan Kıraç'ın sağlık sorunları nedeniyle projeden çekildi). Türkiye'nin Otomobili Girişim Grubu TOGG adında bir şirket kurdular ve tescillediler.



Sıra artık genel müdür ve teknik kadroyu oluşturmaktaydı. Genel müdür olarak Almanya'da BOSCH şirketinde yenileme pazarlarından sorumlu Kıdemli Başkan Yardımcısı görevini üstlenen Mehmet Gürcan Karakaş'ı düşündüler. Karakaş'ta Türkiye'den böyle bir proje için teklif gelmesi üzerine Almanya'daki görevinden istifa ederek Türkiye'ye geldi ve projede genel müdür olarak görev yapmaya başladı. 



Bir sonraki adım tasarım ve teknik ekibi oluşturmaktaydı. Tasarım için Ferrari'ninde tasarımlarını yapan İtalya'daki Pininfarina firması ile anlaştılar. ( TOGG hakkında en çok eleştiriye maruz kalan bu adımın sebeplerini birazdan akataracağım.)
Sonrasında teknik ekip için, alanında uzman ülkedeki birçok mühendisi işe aldılar ve hatta yurt dışında görev yapan; örneğin Tesla, BMW, Toyota vs. gibi şirketlerde görev yapan birçok mühendisleri de teklifte bulunarak ülkelerine geri çağırdılar. Birçoğu da bu teklifleri geri çevirmeyerek TOGG'daki görevlerine başladılar. Sonrasında TOGG, 2 bin saate yakın çalışmanın ardından C-SUV, C-SEDAN, C-HATCHBACK, C-MPV, B-SUV olamak üzere 5 model olarak tasarlandı. Bu modellerden C-SEDAN ve C-SUV'nin prototipi İtalya'da hazırlanarak Türkiye'ye getirildi ve Kocaeli Gebze'de bulunan Bilişim Vadisi'nde her ikisinin lansmanı yapılarak Cumhurbaşkanımız Sn. Recep Tayyip Erdoğan'ın katılımıyla tanıtıldı.

Aracın rakiplerine göre avantajlı olmasını ve TOGG'un dünya markası olmasını sağlayacak özelliklere gelin bir bakalım.


Motor Gücü:
Araç 200 beygir ve 400 beygir olmak üzere 2 farklı motor gücüne sahip. Araç 200 beygir motor gücü ile 7,6 saniye içerisinde saatte 100 kilometre hıza çıkarıken, 400 beygir güç ile 4,8 saniye içerisinde saatte 100 kilometre hıza çıkarıyor.
Piyasadaki diğer elektrikli araçların motor güç değerlerine baktığımızda en güçlü elektrikli araçlar içerisinde yer alıyor. Yani her iki değerde de diğer elektrikli araçlara göre kat kat uygun.
Şarj:
Bir elektrikli aracı farklı kılan, satışının artmasını sağlayan en temel faktör araçta kullanılan pil teknolojisidir. Karakaş'ında iddiasına göre piyasadaki en farklı en iyi pil teknolojisine sahip olduğunu lansman sırasında dile getirdi. Haliyle bu teknolojinin Li-ion olması dışında daha fazla detayına girmedi. Neden girmediğini anladınız zaten, devrimin başına gelenlerin TOGG'un başına gelmemesi için.
Ayrıca bu araç Maximum 30 dakikada yüzde 80 şarj olma kapasitesine sahip, tek şarj ile motor gücüne bağlı olarak 300+ ve 500+ kilometre menzile sahip sürüş opsiyonları sergilemektedir. Bu özelliği ile aracın en dikkat çeken özelliklerinden biri arasında yer alıyor.



Holografik Asistan -Akıllı Sistem:
Farklı bir deneyimi ortaya koyan holografik asistan özelliği, aracın pil gücünden sonra en çarpıcı özelliğinden biri belki de bu özelliği olsa gerek.

Sizi dinleyen, anlayan, sizinle bütünleşen, size uygun çözümler sunan, size göre dönüşen ve sizi de dönüştüren, sizin için öğrenen bir cihazdan bahsediyoruz. 2023'ten itibaren dünyada ilk kez Türkiye'de otomobilinde holografik asistan kullanılmaya başlanılacak. Holografik asistan teknolojisi günümüzde otomobil içerisinde kullanılacak iki boyutlu ekran teknolojilerinin yerine ilk kez üç boyutlu görüntüleme ve arttırılmış gerçekliğin getirerek iç tasarımını sil baştan şekillendirecek.



 Günümüzdeki en bilindik Tesla markasının araçlarında benzeri olan araçta bu sistemi; yerli olarak geliştirebilmemiz ve pazardaki rekabete ortak olabilmemiz, nesnelerin interneti teknoloji konusundaki tecrübemizi de ortaya koyuyor. 

Baykar Savunma Teknik Müdürü Selçuk Bayraktar'ın nesnelerin interneti teknolojisini de sergilediği TEKNOFEST için, "Burada görmüş olduğumuz bütün teknolojiler, tamamen geleceğin teknolojisi" derken ne kadar haklı ve doğru tespitlerde bulunduğunu bu proje ile çok iyi anlıyoruz.



Yerli Otomobil Nerede Üretilecek?
Ortaya çıkan İlk detaylar fabrikanın Gebze'de kurulacağı üzerineydi, ancak Resmi Gazete'de 27 Aralık günü yayınlanan yazıya göre fabrika Bursa Gemlik'te TSK'ya ait olan araziden 1 milyon metrekare tahsis edilecek alana kurulacak.


Yılda 175 Bin Otomobil:
Elektrikli otomobilin üretimi 5 modelde yılda 175 bin adet olacak.

Proje bazlı devlet desteği verilecek yatırım için Gümrük Vergisi muafiyeti, KDV istisnası, yüzde 100 vergi indirimi, azami tutar sınırı olmaksızın 10 yıllık sigorta primi işveren hissesi desteği, 10 yıllık Gelir Vergisi stopajı desteği, azami 360 milyon liralık nitelikli personel desteği, faiz ve kar payı desteği ile yatırım yeri tahsisi ve alım garantisi sağlanacak.

Faiz ve kar payı desteği gerçekleşen sabit yatırım tutarının yüzde 13'ünü ve ödenen faiz veya kar payının yüzde 80'ini geçmemek kaydıyla, her bir kredinin kullanım tarihinden itibaren azami 10 yıl olacak.

Şu anda resmi olmayan kaynaklara göre sadece kamu kurumların talep ettiği miktar 170 bin civarı. Bu da neredeyse yıllık üretim miktarı kadar. Araç seri üretime geçeceği 2022 yılında ilk önce kamu kurumlarına satış yapacak. 2020 yılında halktan alınan önsiparişe göre halka satışın yılı belirlenecek. Ancak şöyle gözüküyor ki, biz aracı ancak 2023 yılından sonra satın alabileceğiz.




Yerli Otomibilin İsmi ve Fiyatı Belli Mi?
Yeli otomobil ismi ve fiyatı henüz belli değil. Aracın şu anlık fiyatı en az 150 bin, en fazlada 200 bin TL olacağı tahmin ediliyor. Aracın ön sipariş fiyatıda 30-40 TL olarak belirlendi
Yerli otomobilin isminin önümüzdeki yıllarda açıklanması bekleniyor.

Türkiye’nin Otomobili Girişim Grubu (TOGG) CEO’su Mehmet Gürcan Karakaş: Şu anın tarifi yok. Çok heyecanlıyız. Ben, bütün arkadaşlarım sabaha kadar uyuyamadık. Bugün sizlere geldiğimiz noktayı anlatmak, otomobilimizi tanıtmak ve otomobilden daha fazlasından kastımızın ne olduğunu izah etmek istiyoruz. Böyle bir faaliyete başlamanın tam zamanı olduğunu düşünüyoruz. Oyunun kuralları değişiyor, yeniden yazılıyor. Artık büyükler değil başarılı olan, teknolojik olan, müşteriyi merkeze alan kazanacak. Neden? Müşterilerin beklentileri değişmekte. Cep telefonunun başına gelen, otomobilin de başına gelecek.




Geç Kalınmış Bir Proje Mi?
Olaya sadece bir otomobil projesi olarak bakarsak, evet çok geri kalınmış bir proje. Ama eğer detaylarına inersek bu aracın geleceğin en önemli teknolojilerinden olan elektrikli ve akıllı ekosisteme sahip bir otomobil olduğunu yani gelişmekte olan bir teknolojinin geliştirici pozisyonda yer aldığımızı görürsünüz. Biz bugün piyasadaki diğer benzinli araçlar gibi bir otomobil projesi yapmıyoruz. Elektrikli, akıllı, otonom, güvenli ve harika tasarıma sahip bir otomobil projesi yapıyoruz.



Neden İtalyanlara Tasarlatıldı ve Prototipler İtalya'da Yapılarak Türkiye'ye Getirildi?
Düz mantıkla bakıldığında TOGG'un İtalyan Pininfarina firmasına tasarlatılması ve prototipleri İtalya'da yapılarak Türkiye'ye getirilmesi saçma görünebilir ama biraz düşünüldüğünde aslında hem ekonomik olarak hem de Türkiye'nin mevcut potansiyel durumu göz önüne alındığında çok mantıklı bir hamle. Günümüzde Tesla, BMW, Toyota, Ford, Ferrari gibi birçok firma araçlarını yabancı ve bu işte uzman firmalara tasarlatıyorlar. Zaten biliyorsunuz ki Pininfarina firması aynı zamanda Ferrari araçlarının tasarlayan firma. Bununlada yetinmemek lazım, Tesla'nın tasarımcısı da Fransız. Eğer bu projenin tasarımının Türkiye'de yapacak olsaydık; bu tarz sistemler üzerine bir tasarım altyapısı kurulması, eğitilmesi, tasarımcı yetiştirilmesi, düzene sokulması, bunlar içerisinden bir tasarım grup oluşturulması ve TOGG'un tasarlanması gibi bir tasarım ekosistemi oluşturmamız gerekirdi. Buda bizim uzun yıllar beklememize sebep olacaktı. Eh haliyle bu da bizim çok geri kalmamıza ve fazla para harcamanıza sebep olacaktı. Bizde sadece tasarımı için bunu göze alamazdık. 



 Kısaca Genel Bir Değerlendirme Yapacak Olursak;
TOGG tasarımından özelliklerine, sistematiğinden ekosistimene kadar alanında çok başarılı ve Türkiye için çok önemli bir proje. Yapılan analiz ve araştırmalar doğrultusunda ortaya koyulan istatistiklerde bunu doğruluyor.
Araç seri üretime geçtiğinde bu özellikleri görebilirsek ortalık fena kızışacak.
Bir projeden gerçek manada başarı elde etmek istiyorsak, proje için en iyi olanı ve ticari olanı düşünmeliyiz. TOGG'daki özellikler ile rekabete ortak olmak isteyen ve dünya markası olma hedefi olan bir otomobil görüyoruz.



Bu Araç Tamamen Politik Primden Mi İbaret?
Tabi ki hayır. Bu projenin yapılmasını tamemen politikaya dayandırmak kadar saçma bir durum söz konusu olamaz. Burada tamamen yerli kazanımlarımız ile üretilmeye çalışılan hatta prototipleri üretilen bir proje var. Bilimsel ve teknolojik çalışmalar var. Günümüzde hemen hemen her proje siyasete bağlanarak, siyasiler tarafından bir prim platformu olarak kullanıldığı düşünülüyor, ki bu çok yanlış. Siz yapılanlarda ne görmek isterseniz onu görürsünüz. Durum sadece primden ibaret olsa bile, sonuçta ülkemizin yararına, bizim yararımıza olan bir şeyler var. Biz buna bakmalıyız. Bu tarz projelerde odak noktamızı politakadan ziyade bize karşı olan getirilerine çevirmeliyiz. Bugün yapılan bir projeyi istemediğiniz kişiler yaptı diye kabullenmemek ne kadar mantıklı? Yerli otomobil yapılmıyor diye yakınanlar bugün; "Ne gerek vardı?", "Zaten çok geri kaldık?", hatta "Arabanızıda alın gidin!" şeklinde ithamlarda bulunuyorlar.
Hazımsızlık ve gaflet içerisinde yerli ve milli kazanımlarıyla bile övünemeyen bir güruh var. Ne olursa olsun bu otomobil, Türkiye'nin otomobili, bizim otomobilimiz, her şeyiyle bizim. Ve bizim olanı da sahiplenmeliyiz. Bugün bir devlet "size otomobil vermiyorum" dediğinde, bizim de "sen vermezsen verme bizim otomobilimiz bize yeter" dememiz lazım. Tıpkı 15 Temmuz günü ülkemize, ülkemizin istiklaline ve istikbaline sahip çıktığımız gibi bugün ve sonrasında da milli kazanımlarımıza politik ayrım yapmadan tek vücut olarak sahip çıkmamız lazım. Herkesten önce bizim bu otomobili sahiplenmemiz lazım ki egemenlik altına giren değil egemenliğini hüküm süren bir ülke olalım. Ben ve odak noktası bilim ve teknoloji olanlar bu konuda Türkiye'ye çok güveniyoruz. Sizinde ülkemiz ile kendinize güveniniz tam ve daim olsun...

Astro Sencan 2020 © - Tüm Hakları Saklıdır.
Gizlilik, Kullanım ve Telif Hakları bildiriminde belirtilen kurallar çerçevesinde hizmet sunulmaktadır. 

Yorumlar

Yorum Gönder

Popüler Makaleler

Geleceğin Serveti: Asteroit Madenciliği

Mars Mücadelesi